Groep 8a in 2016

Ten eerste wil ik iedereen graag een heel gezond en voorspoedig 2016 toewensen. De afgelopen maanden hebben we met de kinderen meerdere scholen van Voortgezet Onderwijs bezocht. Naast de informatie en de bezichtiging hebben we ook sfeer geproefd. Is dit misschien een school waar ik wel verder zou willen leren?? Soms best een lastige keuze. Alle kinderen hebben inmiddels een voorlopig advies meegekregen. Gelukkig gaan er veel kinderen naar open dagen en informatieavonden waar de nodige vragen gesteld kunnen worden. In februari maken we alle adviezen definitief waarna over gegaan kan worden tot inschrijving. Dat moet i.i.g. vòòr 15 maart. Eind januari beginnen we met de spreekbeurtenronde in de klas. Alle kinderen zijn momenteel een werkstuk aan het maken. Bij de spreekbeurt maken ze een power point presentatie. Een grote opdracht waarbij ze kunnen laten zien wat ze in huis hebben. Natuurlijk blijven we hard werken aan alle vakken. Hoe meer er in je rugzakje zit ...........! De niveauverschillen zijn in groep 8 best groot aan het worden. Daarom werken sommige kinderen in andere schriften omdat het wat te moeilijk is geworden. Het kan natuurlijk ook zijn dat een aantal kinderen wat meer uitdaging nodig hebben en dan denken we daar ook aan. Het is ook fijn dat we thuis extra oefenen aan onderdelen die nog steeds lastig zijn; tafels, werkwoorden, begrijpend en/of technisch lezen. Op internet zijn er allerlei sites die je daarvoor kunt gebruiken.  De komende periode gaan we natuurlijk ook op zoek naar een leuke en geschikte musical. We zetten er een aantal naast elkaar en laten de groepen kiezen. En dan de rolverdeling...... het leukste klusje van groep 8. 
Vanaf januari gaat juf Coby de bapo-dagen van mij overnemen. We wensen haar veel plezier en succes.  

Hieronder de foto's van de schoolbezoeken in december. Verder de gezellige surpriseochtend waarbij alle kinderen tevreden waren en een leuk cadeau kregen. Verder de jaarlijkse kerststukjesronde. Helaas de laatste keer hoewel Leandro erover denkt om volgend jaar nog even langs te komen. 

Techniek in groep 8a

Afgelopen vrijdag, 8 januari, zijn we met de kinderen de hele middag bezig geweest met techniek. Er waren meerdere opdrachten waaruit ze konden kiezen. Een fotolijstje maken waarbij ze zelf schroefdraad moesten tappen, een messing armband maken, buigen en voorzien van een ingeslagen naam, een metalen vorm knippen uit een metalen plaatje en dit verbinden door te solderen.... maakopdrachten die ze ook zelf mee naar huis mochten nemen. Daarnaast konden de kinderen kiezen voor programeeropdrachten: de pro-bot en de pippin. Door  in het menu een opdracht te geven gaat het object een tekening voor je maken die je dus zelf bedacht hebt. 
Als laatste zijn kinderen de hele middag bezig geweest om een kleuter fiets en kar in elkaar te zetten. De handleiding lezen en stap voor stap de onderdelen in elkaar zetten. De kleuters hebben er al op gereden en gaan dat de komende weken ook doen; daarna gaan we er weer iets anders van maken. Een leerzame en erg leuke doemiddag. Fijn dat er weer ouders waren die kwamen helpen. Over een paar weken gaan we weer verder en begin maart komt meester Kees, de techniekcoach.  De onderstaande foto's spreken voor zich.

1516 Techniek in groep 8a

8a bezoekt voorgezet onderwijs

Doe er je voordeel mee !!

Kennis en woordenschat

 Achtergrondkennis en woordenschat zijn twee belangrijke pijlers voor het lezen en begrijpen van teksten. Achtergrondkennis is kennis die thuis en op school is opgedaan door te lezen, televisie te kijken, te praten en door uitstapjes. De hoeveelheid kennis over taal en de wereld, de grootte van de woordenschat en de hoeveelheid ervaringen die een leerling heeft opgedaan zijn bepalend voor het begrijpen van teksten.

 Verbindingen maken 

Leerlingen die veel kennis hebben over een onderwerp als vliegtuigen, leggen eenvoudiger verbindingen tussen hun eigen kennis en de informatie in een tekst over een vliegtuigramp die zij op school moeten lezen. Hoe meer verbindingen een leerling kan maken, tussen eigen kennis en de informatie in de tekst, hoe beter de tekst begrepen wordt. 

Het is belangrijk dat leerlingen over voldoende kennis beschikken over het onderwerp dat centraal staat in de teksten die zij lezen. Leerlingen verschillen uiteraard in de kennis die zij hebben over onderwerpen.

 

Sommige leerlingen hebben veel kennis en passen die direct toe bij het lezen van een tekst. 

Anderen beschikken over veel kennis, maar hebben moeite om die kennis te verbinden met het onderwerp van de tekst. Voor leerlingen met beperkte achtergrondkennis is het veel moeilijker om die verbindingen te leggen en dus om teksten te begrijpen.

Het is dus belangrijk om te lezen, stukjes uit de krant te halen, het jeugdjournaal te bekijken, informatieve tv programma’s/ quizzen te bekijken.

Iedereen kan daar ook thuis aan werken.  Doe er je voordeel mee!!!!

de ontspannen uitjes

We hebben een topkamp gehad

Woensdag 23 september verzamelden we bij het Rivièrabad om de fietsen en de koffers in te laden. Gelukkig waren er weer ouders die dat voor ons wilden regelen. Natuurlijk reden we al toeterend langs de scholen en veel kinderen stonden voor de ramen om ons uit te zwaaien. Ja het regende en niet zo weinig ook. Gelukkig was het weer droog toen we bij Port Zélande aankwamen. Het was lekker rustig in het zwembad. De glijbanen en de wildwaterbaan waren wel de toppers. Na een lekker patatje stapten we rond half drie op de fiets. Gelukkig scheen de zon en de wind viel mee. Het werd al snel duidelijk wie er vaker op de fiets zitten want we moesten regelmatig stoppen. Het kamphuis zag er prima uit en de kinderen wilden snel gaan inrichten. De ouders hadden al drinken gemaakt en de huizen versierd. Na een broodje knack gingen we het strategospel doen. De kinderen speelden sportief mee en wilden graag winnen. Het werd al donkerder en er stond een fietstochtje naar de vuurtoren op het programma. Leuk hoor als je die lampstralen over de duinen ziet gaan. Als er dan ook nog een griezelig verhaal wordt verteld is het wel tijd om naar bed te gaan. Spannend natuurlijk. Gezelligheid, geklets, chips en snoep.... Rond 0.30 uur sliepen ze. 
Donderdag zeven uur werden de kinderen er al uit gehaald want 8b moest corvee doen en op tijd naar het klimbos vertrekken. Dat lukt allemaal prima. Groep 8a mocht heerlijk bij het kamphuis blijven. De kinderen gingen voetballen, tafelvoetballen, tekenen, spelletjes doen, strips lezen, programma bonte avond schrijven, enz. De lunchtafel moest vroeg gedekt worden want wij gingen 's middags naar het klimpark. We hebben er genoten maar sommigen ook wat angsten overwonnen. Er waren er die halverwege liever niet verder wilden maar dat ging niet altijd.... dus doorzetten. Het weer zat die middag niet echt mee want we waren nog maar net klaar en de hemelpoorten werden opengezet. Het schuilen hielp niet want het zou voorlopig niet stoppen. Als je dan geen regenpak hebt.......tja..... dan krijg je het aardig koud. Gelukkig konden we in het kamphuis douchen.  Tijdens het lopend buffet kwamen er meerdere collega's om de bonte avond mee te maken.  En dat was een groot succes. De kinderen hadden heel veel variatie in de optredens. Playback, poppenkast, quiz, dans, fluit, moppen, enz, enz. Ook de leiding stond z'n mannetje maar dat is vast al bekend.  De disco was het toetje op de taart.....wat kunnen de kinderen prima dansen en wat deed iedereen leuk mee. Het was een gezellige avond waarbij er respect was voor alle kinderen. Mooi!
Vrijdagochtend moet er altijd opgeruimd worden en dat ging best soepel. Nadat de slaapkamers leeg waren vertrokken we naar Renesse om daar wat te winkelen. De tocht daarna door de duinen leidde naar het strand waar we onder een heerlijk zonnetje konden spelen met zand en water. Als laatste moest de hoge duin nog beklommen worden met een aardig stijgingspercentage. Dèstn en Leandro kwamen zonder af te stappen boven en dat is een eervolle vermelding waard. Daarna de afdaling en daar viel helaas Tamara van haar fiets. Gelukkig viel alles achteraf mee. Bij het kamphuis waren de ouders er al en werden de fietsen de tassen en de kinderen na een kopje koffie weer ingeladen. De terugreis verliep vlot en al snel fietsten de kinderen naar de Oranjelaan. Daar waren vele ouders die de kinderen met applaus ontvingen. Leuk hoor. Mooi dat er dan achteraf nog kinderen langskomen om even te bedanken.
We hebben een 'topkamp" achter de rug. Alle foto's spreken voor zich!! De leiding heeft hier natuurlijk het nodige aan gedaan maar zoiets komt zeker ook door twee topklassen die positief aan alles hebben meegedaan en zonder ruzie gezorgd hebben voor veel gezelligheid. Alle ouders die gereden hebben heel erg bedankt. Een extra bedankje voor de erg gezellige vaders en moeders van de leiding die hier ook veel tijd in hebben gestoken.  

Archief 14/15 groep 8a

Klik hier voor de foto's van het afgelopen schooljaar.

Nieuw mijnalbum

Embedcode is leeg.